litespeed

Goed beschouwd is titanium het ideale materiaal om een frame te bouwen, zo dacht men bij Litespeed alweer zo’n dertig jaar geleden. Het is sterk, stijf, licht en roest (corrodeert) niet. Als materiaal is het weliswaar bijna twee keer zo zwaar als aluminium maar de materiaaldichtheid laat het toe om er veel minder van te gebruiken bij het construeren

Bij Litespeed wordt er niet gewerkt met puur titanium – néé - om er frames van te bouwen werd het verbeterd - gelegeerd – zo ontstond het zg. Litespeed-grade* Titanium (nòg beter bekend als 6Al(uminium)/4V(anadium) titanium). Het meesterlijke bij Litespeed zit ‘m vanzelfsprekend niet alleen in een vleugje aluminium en het snufje vanadium wat is toegevoegd, er is veel meer nodig om een fietsframe met ongekende eigenschappen te bouwen. Een stukje ronde en rechte buis van - zelfs maar - een decimeter zal je bij een Litespeed niet aantreffen. Elke framebuis wordt qua dikte, vorm en buiging afgestemd op het gebruik van het frame.  Daarbij wordt ook nog rekening gehouden met de maatvoering en geometrie.

Titanium frames

Hoofdrekenen, op het oog construeren en fingerspitzengefühl is er bij Litespeed niet bij, wel zelf ontwikkelde software. Zo zijn ze bij Litespeed feitelijk ook niet eens in staat om aan de lopende band frames te bouwen, geen enkel fietsframe is immers hetzelfde. Daarom worden ze stuk voor stuk met de hand gebouwd, dat is wat meer werk maar dan heb je ook wat! Sterker nog: de framebuizen worden met de hand en koud gebogen. Niks robots, gewoon gespierd vakmanschap! En het enige vuur** wat daarbij komt kijken heet passie!

Een ander kunstje bij Litespeed – of mag je dat state-of-the-art noemen? - is het manipuleren van de wanddikte van de buis. Met het zg ‘butten’ kun je niet alleen de stijfheid van de framebuis beïnvloeden maar ook de flexibiliteit. Klinkt logisch en dat is het ook! Leermomentje: Een, in horizontale zin, ovale framebuis veert of buigt axiaal meer dan lateraal, het verloop van de wanddikte van de buis bepaalt de mate van veren en buigen; de karakteristiek van de rijeigenschappen. Litespeed titanium frames kenmerken zich ook door het ontbreken van een beschermende laklaag. Het naakte metaal heeft qua kleur en afwerking een duurzame schoonheid die net als goud blijft intrigeren.

* Litespeed grade titanium is niet van recycling afkomstig is. ‘Tweede generatie’ titanium laat voor de ruimtevaart industrie veel te wensen over dus ook voor de bouw van Litespeed frames. Titanium is een element en wordt als erts gewonnen in de Verenigde Staten.**gloeiend heet metaal laat zich gemakkelijk verwerken. Maar daardoor wordt het moleculair minder stabiel, daarom gebeurt dat bij Litespeed niet.