Specialized fietsen en frames

Verschillende rijders, verschillende krachten, verschillende fietsen

Front Web

Specialized frames zijn bijzonder. Kun je je voorstellen dat Peter Sagan – heb je die benen gezien ?- zich voor de 2e maal op rij wereldkampioen sprint op een Specialized Tarmac frame van 950 gram?

Specialized maakt gebruik van geavanceerde computercalculaties om precies die plekken in het frame op te zoeken die versterking nodig hebben of juist minder materiaal kunnen hebben.  Bovendien wordt niet alleen naar de stijfheid van het frame gekeken maar ook naar de dempende werking ervan. Hierdoor combineer je dat iedere trap raak moet zijn maar niet hinderlijk wordt geremd door vibraties die vanuit het wegdek naar de rijder worden doorgegeven. De expertise  van composiet materiaal en de onophoudelijke input van de vele professionele coureurs maken Specialized  tot de beste in de wereld.

Zo worden er verschillende lay-ups,  ofwel FACT R,  gebruikt in het carbon voor verschillende  behoeften. Hierdoor ontstaat een goede verhouding van de prijs van de fiets en het gekozen frame.

De verschillende soorten carbon frames die door Specialized worden gebruikt worden opgedeeld in types met de aanduiding FACT R. Zo is de FACT 9 hun meest economisch geprijsde frame en de FACT 12R  is weggelegd voor de hypermoderne Tarmac SL6  waar momenteel de profs op rijden en testen. Vergis je niet,  FACT9 werd niet lang geleden in een S-Works toegepast. De innovatie gaat snel.

De FACT 12, 11 en 10 zijn tevens ontworpen met het “Rider-First Engineered™ ” principe waarbij per framemaat de wantdikte  en lay-up van het carbon voor iedere framemaat varieert. Een 52 cm frame gedraagt zich verschillend van een 61 omdat op genoemde maten verschillende rijders, dus met verschillende krachten, fietsen. Daardoor rijdt een lange renner niet op een te licht frame en de wat kleinere renner niet op een zwaarder frame dan strikt noodzakelijk. Zouden ze tegen elkaar fietsen dan strijden met gelijke wapens. Dat is het principe.

De Specialized Roubaix is een alleskunner. In beginsel gemaakt voor de Endurance rijder en op enige sportieve afstand van zijn fanatieke broer, de Tarmac. Nu heeft Specialized  die afstand sterk tussen de Tarmac en Roubaix sterk weten te verkleinen door een geheel nieuw en revolutionair frame te creëren. Kortere wielbasis , waardoor bochten beter te nemen zijn. Lagere balhoofdbuis, zodat het frame mooi compact is en in afdalingen en bochten veel betere wegligging geeft. Lage en speciale connectie  van de achtervork aan de staande buis geeft veel meer stijfheid in het achterframe, terwijl de zadelpen meer ruimte krijgt om te buigen zodat het comfort veel beter is geworden. Om nog maar niet te spreken over het dempende balhoofd die alle klappen uit je stuur weg filtert. Kortom de Roubaix is een serieus sportieve fiets met een heerlijk comfort.