ALGEMENE VOORWAARDEN BOVAG TWEEWIELERBEDRIJVEN
KOOP / REPARATIE & ONDERHOUD
ALGEMEEN
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van 1 juni 2022 en zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en de ANWB in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ).
DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Tweewieler: Alle soorten (elektrische) fietsen, snorfietsen, bromfietsen, motorfietsen (waaronder motorscooter) en scooters (waaronder bromscooter), al dan niet met zijspan.
In te kopen tweewieler: De tweewieler die als deel van de overeenkomst door de consument aan de ondernemer wordt verkocht, ook wel inruil-(brom- of snor-)fiets/scooter/motorfiets genoemd.
Overeenkomst: De koop- en verkoopovereenkomst van een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires.
Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die als lid van BOVAG Fietsbedrijven/Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven een overeenkomst sluit betreffende een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires, of degene die een opdracht van een consument uitvoert of laat uitvoeren.
Consument: Natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit en een koopovereenkomst of opdracht aangaat met betrekking tot een tweewieler, onderdelen of accessoires.
Opdracht: Overeenkomst met betrekking tot werkzaamheden zoals montage, demontage, reparatie, onderhoud, keuringen, schadetaxaties of noodreparaties.
Niet-vermijdbare kosten: Alle verplichte kosten die nodig zijn om met de gekochte tweewieler te kunnen rijden, zoals btw, recyclingbijdrage, nul-beurt, transportkosten, kentekenleges en bpm.
Vermijdbare kosten: Optionele, aanvullende kosten, zoals extra accessoires of onderdelen.
Schriftelijk: In geschrift of elektronisch.
Garantie:
Wettelijke garantie (art. 7:17 BW).
Fabrieks- of importeursgarantie op tweewielers, onderdelen en accessoires.
BOVAG Aankoopgarantie op gebruikte tweewielers.
BOVAG reparatie- en onderhoudsgarantie.
KOOP
Artikel 1 - Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en opdrachten tussen de ondernemer en de consument.
Artikel 2 - Het aanbod
De ondernemer doet mondeling of schriftelijk een aanbod, vergezeld van de algemene voorwaarden.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de tweewieler, prijs, rechten en verplichtingen van beide partijen.
De prijs van de tweewieler is inclusief de niet-vermijdbare kosten.
Afbeeldingen van de tweewieler, onderdelen of accessoires zijn waarheidsgetrouw.
Kennelijke vergissingen binden de ondernemer niet.
De consument moet het aanbod binnen de gestelde termijn accepteren.
Artikel 3 - De overeenkomst
De ondernemer legt de overeenkomst schriftelijk vast en overhandigt een kopie aan de consument.
Artikel 4 - Inhoud van de overeenkomst
De overeenkomst bevat in ieder geval:
De identiteit van de ondernemer.
De omschrijving en prijs van de tweewieler, onderdelen of accessoires.
Vermijdbare kosten en garantiebepalingen.
Wijze van betaling en leveringsdatum.
Indicatie van accukosten en actieradius bij elektrische fietsen.
Artikel 5 - Prijswijzigingen
Bij een vaste prijs is verhoging alleen toegestaan bij wijziging in overheidsheffingen.
Bij een niet-vast overeengekomen prijs kan de ondernemer de prijs wijzigen bij veranderingen in heffingen, fabrieksprijzen, importeursprijzen of valutakoersen.
Prijsdalingen moeten in het voordeel van de consument worden doorberekend.
Prijsstijgingen tijdens verzuim van de ondernemer zijn niet toegestaan.
Artikel 6 - Risico voor de tweewieler
Schade of verlies vóór levering is voor rekening van de ondernemer.
Schade of verlies van een in te kopen tweewieler vóór levering is voor rekening van de consument.
Artikel 7 - Levering en verzuim
Bij een vaste leveringsdatum is de ondernemer in verzuim zodra deze datum is verstreken.
Bij een vermoedelijke leveringstermijn krijgt de ondernemer drie weken extra na ingebrekestelling.
Artikel 8 - Gevolgen van verzuim
Bij verzuim mag de consument de overeenkomst ontbinden.
Schadevergoeding kan worden geëist, tenzij er sprake is van overmacht.
Artikel 9 - Annuleren
De consument kan annuleren vóór levering.
Annulering moet schriftelijk gebeuren.
Annuleringskosten bedragen 15% van de koopprijs, tenzij anders afgesproken.
Niet tijdige betaling van de annuleringskosten betekent dat de consument de overeenkomst alsnog moet nakomen.
REPARATIE & ONDERHOUD
Artikel 10 - Prijsopgave en termijn
De ondernemer geeft vooraf een prijsopgave en opleveringsdatum.
Bij een richtprijs van €20,- of meer (fietsen) of €50,- of meer (andere tweewielers) mag de prijs maximaal 10% afwijken zonder overleg.
De consument mag de opdracht altijd opzeggen, maar betaalt dan voor de reeds uitgevoerde werkzaamheden.
Bij vertraging informeert de ondernemer de consument tijdig.
Artikel 11 - De rekening
De ondernemer verstrekt een gespecificeerde rekening.
Artikel 12 - Stallingskosten
Bij niet ophalen binnen twee weken kan de ondernemer stallingskosten rekenen.
Kosten worden berekend op basis van normale tarieven.
Artikel 13 - Retentierecht
De ondernemer mag de tweewieler vasthouden tot de consument alle kosten heeft betaald.
Artikel 14 - Vervangen onderdelen
De consument kan vooraf aangeven dat hij de oude onderdelen wil behouden.
Bij garantieclaims kan de ondernemer weigeren de onderdelen af te geven.
GARANTIE
Artikel 15 - Garantie op gekochte tweewielers en onderdelen
De consument heeft altijd wettelijke garantie.
Op nieuwe tweewielers en onderdelen geldt fabrieksgarantie.
Op gebruikte tweewielers geldt 12 maanden BOVAG Aankoopgarantie, tenzij schriftelijk afgezien.
Garantie geldt bij bepaalde minimum aankoopbedragen.
Artikel 16 - BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie
Werkzaamheden moeten voldoen aan goed vakmanschap en deugdelijk materiaal.
Garantie op fietsreparaties: 3 maanden, op motorfietsen: 6 maanden.
Garantie geldt niet bij:
Slijtage, verkeerd onderhoud of gebruik van eigen onderdelen.
Noodreparaties.
Zelf uitgevoerde reparaties zonder toestemming.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 17 - Betaling
Betaling contant of per bank bij aflevering, tenzij anders afgesproken.
Niet tijdige betaling leidt tot herinneringen en rente.
Artikel 18 - Eigendomsvoorbehoud
De tweewieler blijft eigendom van de ondernemer tot volledige betaling.
Artikel 22 - Geschillenregeling
Consument en ondernemer kunnen geschillen voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers of de rechter.
