De Pinion versnellingsbak

De ideale plek voor al uw versnellingen

Tlplus D Blauw Img 1838

De ideale plaats voor versnellingen

Pinion maakt versnellingsbakken die in het midden van de fiets gepositioneerd zijn. Dit versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse techneuten, Michael Schmitz en Christoph Lermen, afkomstig van de transmissie-afdeling van Porsche. Na versnellingsbakken voor sportwagens te hebben ontwikkeld bedachten deze twee heren dat de technieken waar zij dagelijks mee werkten ook heel goed geschikt gemaakt konden worden voor fietsen.

Groot versnellingsbereik

Het doel was het meest duurzame en onderhoudsvriendelijke versnellingssyteem te maken met een groot versnellingsbereik en een goede gewichtsverdeling. Het eerste product waar ze mee kwamen, was de Pinion P1.18 met 18 versnellingen. Michael en Christoph zullen het zelf niet hardop zeggen, maar hun versnellingsbakken zijn natuurlijk bedoeld als alternatief voor de beroemde 14-versnellingsnaaf van het eveneens Duitse bedrijf Rohloff

Héél weinig onderhoud

Alle draaiende delen zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en vuil. Bij de Rohloff-naaf hoef je slechts om de 5000 km de olie te verversen. Dat is al heel erg weinig, maar bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien! Of één keer per jaar.